torsdag 30. september 2010

Svar på resistensprøvene er kommet.

Den nye antibiotikaen, som de håpte skulle ha bedre effekt, kom veldig dårlig ut på resistens prøvene. Dette kom ikke som noen overraskelse siden jeg har blitt dårligere klinisk mens jeg har stått på den. Så det var naturlig å starte opp med noe annet i går, men valgmulighetene er ikke store = Bactrim.

Det er sårt i lungene, veldig sårt! Det diskuteres litt frem og tilbake om jeg bør starte opp på Prednisolon (kortison preperat). Kirurgene på Rikshospitalet liker ikke å gjøre store operasjoner hvis pasienten store mengder kortison i kroppen. Derfor ringer legen min til transplantasjons-sykepleier for å høre om dette. Og det jeg hadde sagt ble bekreftet. I samme slengen fikk de også en oppdatering på hvordan det sto til her nede. Men transplantasjons-sykepleieren anbefalte legen å ringe til en av overlegene på Rikshospitalet for å diskutere både kortison og smertelindring. Som sagt så gjort. Ikke helt tilgjengelig, men legen i Oslo ringte opp før legen min gikk fra rom 176. Som vanlig kom de frem til en god løsning. Først skulle jeg prøve ut noen andre betennelsesdempede tabletter (som også smertelindrer). Hvis ikke dette hjalp kunne jeg gå over på 20 mg prednisolon i 3-5 dager, for så å gå ned til 10 mg som er ok dose for alle parter. Også kirurgene på Rikshospitalet.

Ingen kommentarer: