tirsdag 13. mai 2008

Lungeblødninger..

I hele vår har jeg hatt en del sånne små lungeblødninger. De er ikke farlige, men ubehagelige. Blødningene har stort sett kommet fra det samme området i bronciene..

Nå før helga kjente jeg at jeg fikk en lungeblødning. Uten at det kom noe blod opp... Dagen etter var jeg supertett i lungene.. Ennå ett par dager senere så hostet jeg opp en skikkelig klump, og sammen med den kom det også smerter i plauraen.. Inhalasjon, inhalasjon, inhalasjon..

Sansynligvis har jeg hatt en blødning litt dypt nede i den ene lungen. Siden jeg ikke klarte å få blodet opp, så har det levra seg nede i den lungen og har gjort meg uhyggelig tett i pusten.. Liker det ikke... Håper det nå er på retur..

Når man blør i lungene og dette kommer ut, så ser det så uhyggelig mye ut med en gang. Stort sett er det bare bitte lite, og jeg tar det bare litt med ro i noen dager. Denne ganger var det litt mer ubehagelig siden jeg ikke fikk det ut med en gang.

Nuvel. Det er fremdeles fint vær på sørlandet!

5 kommentarer:

Siri sa...

Ugg! Det hørtes rett og slett ufyselig ut!!! Smerter i pleuraen er vel noe av det mest ubehagelige som finnes mener jeg å ha hørt? Uansett... god bedring snuppa!

Anonym sa...

Litt sånn tuberkulosefølelse...
Typisk at man kjenner på seg at blødningen kommer, det liksom bygger seg opp, og så blir man utslått i dager etterpå. Ingen som kan forklare det medisinsk, men den erfaringen har flere. Guffent! Å

Cam sa...

Jeg fikk en litt småkvalm følelse og grøsning av å lese det du skriver. Smaken av blod er grusom i tillegg...

Håper du føler deg bedre snart!!

/Hva kommer en slik blødning av egentlig? Eller rettere sagt, hva er det som skjer, som setter i gang en slik blødning?

Klara sa...

Camilla:
Lungeblødninger kommer av at det rett og slett går hull på en åre (blir sår) nede i lungene. Vevet i mine lunger er rimlig ødelagt, og det skal ikke så mye til før det skjer. Det kan utløses av fysisk anstrengelse, hoste eller stress. Tidligere kom det mye av stress og overanstrengelser for min del. Nå kommer det ofte i forbindelse med hosting.

Cam sa...

Takk for svar, Klara! Virkelig ikke meningen å 'grave', men jeg blir oppriktig interessert i denne sykdommen som du lar oss følge 'tett på'.

Håper du snart føler deg bedre *klem*