mandag 15. desember 2008

Hostekontroll.

Hostete. Det er bare forbokstavene. Ble gjort oppmerksom på dette av fysioterapauten på Ullevål, og med beskjed om å prøve å få den under kontroll. Den siste uka har jeg derfor vært veldig oppmerksom på hvor mye jeg hoster. Og konklusjonen er at det er alt for mye. Hjemme klarer jeg å slappe av og kontrollere den (stort sett). Men feks i stallen er det omtrent helt umulig fordi jeg blir litt "tatt på sengen" av hostingen. Også er jeg blitt så vant til det at jeg nesten ikke registrer det før det er for sent. Vel, nå er kampen mot hostingen tatt opp, og målet er hvertfall at hostingen skal bli mer kontrollert og hvertfall mer effektiv. Dvs at hosten skal ta med seg noe av gørret opp av lungene. Fysioterapien på Ullevål er utrolig god, og jeg kunne ønske at jeg bare hadde halvparten av den kunnskapen og kompetansen som de fysioterapautene der inne har.

Ellers så går no dagan som de pleier. Litt turer frem og tilbake til byen og stallen. Planlegging av jule handlingen samt småting som gjøres hjemme innimellom. Snart er det nye badet og soverommet klar for innflytting, og vi gleder oss til å ta det i bruk. Kommer vel til å bo på det nye flotte luksusbadet i romjula:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heh, strenge instruksjoner om hostekontroll kjenner jeg til! Jeg var Miss Host i egen høye og bråkete person før CF-senter-fysioterapeutene grep tak i meg. Det tok litt tid, men jeg lærte meg å få kontroll med det etterhvert, og da blir man mye mindre sliten. Lykke til, du kommer til å få det til, og ikke minst, få en litt mindre slitsom tilværelse :-)


Hostekontrollert hilsen, S

Mammatanker sa...

Så godt at hostingen skal få noe å bryne seg på, og at den ihvertfall må gjøre noe nytte for seg! *klem*

Åshild sa...

Jeg øver jeg og. Går an å få til viss infeksjonene ikke er helt rebelske. Lykke til! Håper det vil gi deg bedring og litt mer ro! Å

Karen sa...

Du er utfordret! ;) Se bloggen min for mer info!