lørdag 11. juli 2009

Sykehus kontakt. Igjen.

I går fant jeg ut at det var nok lurt å ta kontakt med sykehuset før helga. Formen er ikke helt på topp, og det kom snikende over meg at det nok ikke ville gå helt lettvindt over helga. Det er liksom ikke så mye å gjøre, og jeg er så kjørt at det ikke skal så mye for å vippe meg over kanten. Derfor fant legen ut at det muligens var en litt brå avsluttning av kortison som kunne være årsaken til "sykdomsfølelsen". Vi håper på det. Startet derfor opp med kortison igjen i går, for så å ta en veldig forsiktig nedtrapping. Dessverre fikk jeg i dag bekreftet at formen ikke er helt som den skal. Litt aktivitet på dagen har gitt en litt større lungeblødning nå i kveld. Problemet er at jeg er så tett at jeg ikke klarer å få det ut av lungene. Det bare legger seg neddi sammen med alt det andre grapset som er der. Akkurat som om det ikke var tungt nok å puste fra før? Synes det er ekkelt når jeg får litt sånn blåfarge på neglene, det er liksom ett tydelig tegn på at O2 metningen ikke er helt hundre. Bare en "spasertur" fra stua og til kjøkkenet er ikke greit akkurat nå. Heldigvis vet jeg at det er noe bedre i morgen på dagen, så blir jeg bare litt sliten til kvelden. Er i grunnen litt lei av å være sliten på kvelden. Selv om det hjelper med hjemmelaget pizza og film + Turbo som ødelegger spenningen med å høylytt gnage på benet sitt oppå mine tær. Raringen.

6 kommentarer:

Åshild sa...

Lungebløding, det er skumle saker! Ikke bra, Klara! Nå må du knaske Cyklocaplon og drikke mengder med te og ta på deg oksygen så dette ikke blir verre! Det er en instruks! God bedring fra bekymret Åshild

Klara sa...

Cyklocaplonene brukte jeg opp ved sist blødning og O2 konsentratoren er pakket vekk. Hva skal teen hjelpe mot?
Det går seg til. Det pleier det. Er ikke helt bekymret ennå og har sjekket at mannen vet hva han skal ringe hvis det går gale *ler* (galgenhumor med ironi).. Skal bruke han fornuftig til å få gang i konsentratoren heller..

Åshild sa...

Teen - jo den representerer drikke. Væske. Viktig for å få blod og gørr til å renne opp fra lungene og ikke ned i... :-)

Anonym sa...

Gode råd fra Åshild her. Jeg råder også med mitt nebb: kald væske når blødningen er fersk/pågående(kjøle ned kroppen, slik at blodkarenen trekker seg sammen og blør mindre), temperert/varm væske når man skal fri kroppen for muskelspenninger og for i sin tur få gørret til å løsne.

Og alltid digert lager av cyklokapron(jadda, teit mas som du (og jeg) har hørt mange ganger før). Masse trøst og sympati og duste-CF-tanker til deg!

S

Klara sa...

Noen ganger må ting bare oppleves før man skjønner at det kan være lurt å ha enkelte ting liggende (med tanke på disse pillene).. Så ny resept skal innhentes til uka, og pillene legges opp i skapet. Ellers var det stort sett bare senga som fristet i går. Og i dag har jeg bare hostet meg gjennom det meste. Spørs om de vil synes det er noe stas på kinoen, men jeg SKAL se Engler og demoner før den forlater kinoen.. (Og når man venter litt lengre, så går visningen på luksus sal, og ikke vanlig sal) :-D

Takk for alle gode råd og tanker. Det går greit.

Åshild sa...

Kan ikke de englene og demonene du skal se på bare fordrive hosten din og regnet og alt annet som er vondt og vrangt slik at livet blir litt levelig for en stund????

Det syns jeg du skulle foreslå. Når de får regjere i luksussal bør de yte såpass.. ;-)