onsdag 20. januar 2010

Hesteforbud.

Egentlig har jeg vel forbud mot det meste bortsett fra å hvile, spise, få opp gørr fra lungene og fysioterapi. Får lov å gjøre øvelser også. I sengen. Også har jeg fått truet meg til at ettermiddagene er mine til å drive besøksvirksomhet og hjemreise. Sånn nesten. Annenhver dag kom vi vel frem til. I dag er det hjemreise dag og det betyr at jeg skal hjem til ho mor å spise middag. Får også med meg ei god venninne til detten i dag.

I alt det jeg skal gjøre er det IKKE lagt inn noe som helst hesting. Og det er lagt inn hesting i forbuds listen også. Fortvilende. Stall og lungebetennelse hører vist ikke sammen skjønner jeg. Det er hardt. Derfor skal Trico nå reise på ferie. Han skal på ferie til ei god venninne hvor han kan få gå ute hele dagen. Det er gjort avtaler sånn at han blir passet på i alle bauger og kanter, og jeg kan bare slappe helt av med at hesten har det veldig greit. Så får jeg heller treffe han når jeg kommer hjem. Jeg savner sårt å holde på med Trico. Og den lille seansen på lørdag gjør egentlig bare at jeg savner det ennå mer. Heldigvis har jeg flotte folk som holder hesten i gang frem til jeg selv kan ta over igjen. Noe jeg gleder meg til.

Ellers er formen sliten. Heldigvis klarer vi å holde de nevropatiske smertene sånn nogenlunde i sjakk. Får litt mer vondt i noen perioder, men stort sett går det greit. Mistet litt kraften i armer og fingre, men det går å løfte ett glass med drikke. CRP går opp og ned som en jojo, så den er lite brukende til noe som helst. Hostingen i går var helt ekstrem. Tror jeg hadde 6 sånne økter som jeg beskrev i ett tidligere innlegg. Kjenner det i dag hvertfall. Har vondt i lungene, eller rundt lungene. Nå begynner plauraen også å lage krøll. Det er ikke bra. Gruer meg til fysioterapien i dag. Tror det blir en smertefull opplevelse med tanke på hosting og styr og stell. Har egentlig mer enn nok med å sitte rett opp og ned å puste om ikke jeg skal til å ligge sideveis å gjøre pusteøvelser og armstrekk. Men det hjelper!! Så da må man bare. Nå innhalerer jeg også masse medisiner. Ventolin for å roe lungene, hypertont saltvann for å løsne slim, pulmozyme for å løse opp slim, mycomust for å løsne slim og vanlig saltvann for å fukte lungene. Har erfart at jeg har best erfaring hvis jeg innhalerer det som skal løsne slimet litt før drenasjen. I dag startet jeg kvart på ni, og jeg holder på ennå selv om klokken hvert øyeblikk er kvart på ti. Holder nok på til ti tenker jeg.

Ellers har jeg begynt å strikke for å få dagene til å gå. Så nå holder jeg på med min helt første feil vei strikket lue. Faktisk så er det mye mer moro enn det jeg hadde trodd. Ja så lenge hendene mine sier at strikking går fint, ja da er det det jeg kommer til å drive med fremover. :)

Her snør det skikkelig i dag. Så jeg ønsker dere alle en god dag i snøen, eller det været dere har.

1 kommentar:

Anita sa...

Hei Klara!

Titter innom her innimellom for å se hvordan det står til med deg, hørtes ikke så greit ut nå nei. Men ville bare si at det er mange som tenker på deg, og håper at du snart skal bli ordentlig frisk, slippe hostinga - og få nye lunger. Trico er en nydelig flott hest.

God bedring! Hilsen Anita Strømme Solvang