torsdag 18. juni 2009

Endelig lindret.

Det har vært noen tøffe dager. Det blir nok litt lettere i dagene som kommer, men ikke plankekjøring.

Ble lagt inn på sykehuset på tirsdag. Med ny plan på medisinering under kur (eller hva nå dette er). Har siden da fått 240mg Nebcina x 2 og 4g(?) Tazocin x 3. Allerede på første dose reagerte jeg både på Nebcinaen og Tazocinen. Nebcinaen med bare litt utslett og kløe, mens Tazocinen gikk rett i leddene. Og fra da av ble bare smertene sterkere og sterker. På forhånd var det satt opp med både kortison og antihistaminer. I tillegg ble det fort satt på litt tyngre smertelindring. Etter en lang urolig natt våknet jeg til morraen i dag opp med hender og ben som kjentes ut som om de godgjorde seg i en frityr gryte i full varme. Trenger neppe forklare noe mer hvordan det kjennes ut.. I tillegg begynte alt som kom inn i kroppen å renne rett igjennom. Også smertelindringene som jeg fikk i tablett form. Smertelindringen ble øket utover dagen, men toppen var ikke til å unngå. Før dosen midt på dagen ble det satt morfin under huden for å ta toppen før jeg skulle ha ny dose. Uten effekt at all.. Det var like før hele behandlingsopplegget ble avlyst. Lå mer eller mindre helt paralysert i sengen av smerte. Helt utrolig vondt. Skulle vi sette en dose til? Det ble satt mer morfin. Og dosen fortsatte å dryppe inn. Mens smertene bare økte. Nok en dose morfin... DER kom friheten fra smerten. Og først når man får det skjønner man hvor vondt man faktisk har hatt det. Når kjeven ikke lenger er anspent. Kaldsvetten ikke lenger pipler i panna. Når kroppen slapper av er det bare som om noen løfter hele verden fra dine skuldre. Utrolig godt å kjenne.

Så nå er det bare å bite tenna sammen og fortsette dette opplegget. Det er ikke mye valg. Formen er ikke helt god. Veldig sliten, og mye gugg som må opp. Heldigvis er det ikke helt gale, og jeg kommer til å være meg selv i løpet av en god ukes tid til. Kuren fullføres med den smertelindring som trengs, også satser vi på at det ikke blir flere plager enn det som er.

Ekstra hyggelig var det at jeg kunne feire med min første tur på kles shopping på nettet. For en grei måte å handle klær på. Gleder meg til pakken kommer og det kan prøves i ro og mak hjemme. Veldig hyggelig måte å handle klær på når sånt egentlig er for tungt. Også er det moro når man er to. :)

Ellers er det veldig hyggelig med sommervikarer som er på opplæring. De har stort sett alltid litt tid til overs selv om jeg ikke er den mest snakkesalig om dagen. Også blir jeg svært godt ivaretatta av alle sammen her. Det er godt at de kjenner meg så godt at jeg ikke trenger å forklare og trikse og mikse. De ser så godt på meg hvordan tingene er. En god trygghet i en ellers usikker og vanskelig hverdag.

2 kommentarer:

Annika sa...

Tenke masse på deg, Klara! Er ikkje så flink å legge att helsing her, men er innom daglig å les.

Handlerunde på nettet er utruleg kjekt, eg diggar mitt store prøverom (les badet), i staden for desse små kotta som ein føler et deg opp med ein gong du kjem innom forhenget, og lyset er så rart, at du ser brått kor grå ein ser ut...

Varm klem frå Sunnmøre!

Annelise Wara sa...

Å hva du må gjennom. Håper det blir bedre nå, og at du slipper så masse smerte. God Bedring og varme tanker fra Trøndelag :)