mandag 10. august 2009

Tåler ikke så mye.

Lungene tåler ikke så mye som før. Ikke i det hele tatt. Som dere har skjønt er det ikke svineinfluensa som har tatt meg, men bare en liten økning i den "vanlige" infekjsonen i lungene. De er mer en tette og jeg sliter med å få slimet ut av lungene. Noe som lager en vondt sirkel. På fredagen startet jeg opp med den samme behandlingen som sist (tacocin og nebcina), med påfølgende bivirkninger fra omtrent første stund. Denne gangen vet vi litt mer hvordan de skal håndteres, så det holder på å ordne seg med både smerteplaster og sånn stoff rett under huden. Orker ikke lese, zapper fra kanal til kanal på tvn, en lite snartur innom nettet for å sjekke litt en gang om ettermiddagen når det er spart opp litt krefter. Samt fysioterapi. Slitsom fysioterapi. Selv om det eneste vi gjør er å puste rolig og få luften ut i lungene. Og bare det gjør vondt.

Planen er nå 14 dager med dette her. Akkurat nå er det helt greit da jeg ikke orker å gjøre noe som helst. En tur på badet må planlegges. Og dataen har jeg satt i ett annet hjørne av rommet sånn at jeg tvinger meg selv ut av senga hvis jeg har lyst til å på nett å kikke. Siden magen slår helt krøll på seg pga antibiotikaen har jeg også startet med ernæring IV i dag. Sånn at ca 80% av matbehovet blir dekket (friskt matbehov, større nå), også skal jeg stimulere tarmen med mat så mye som jeg klarer i tillegg.

Vet ikke tid jeg blir i form til å dra noe sted, så hvis noen stikker innom er det bare hyggelig. Orker ikke mange på en gang, og ikke for lenge av gangen. Men visitter på ettermiddagen er hyggelig etter lang dag i senga. :-)

1 kommentar:

Åshild sa...

Takk for oppdatering, selv om den ikke er av det gode slaget. Føler med deg og syns det er bare utrolig trist at du må ha så tøffe kurer så tett. Jeg syns du er utholdende og tapper og svært tøff!

Hilsen fra Åshild