fredag 13. mars 2009

Vaksiner er tatt.

Da er vaksiner tatt for turen til Kenya. Hepatitt A og gulfeber. Alle de andre hadde jeg fra før, så det er jo greit.

Man kan jo undre seg over at en person som er så dårlig som meg plutselig finner på å reise til Kenya. Jeg kan jo ikke være riktig klok.. Men saken er at jeg har fått noen skikkelig dårlige nyheter nå i det siste. Det ene er at jeg har fått en Burkholderia til, det er nå en ting. En annen ting er hvordan antibiotika virker på dette. Og dessverre er prøvesvarene svært nedslående. Når man da i tillegg blir gående å være halvdårlig etter den mest optimale behandlingen som er for dette, ja da sier det seg selv at alvoret er stort. Det kan hende at alvoret er så stort at man ikke helt kan se konsekvensene av det. Men en ting er sikkert: Legene som kjenner meg er enige i at jeg bør reise nå mens jeg kan hvis jeg vil det. For det er ingen tvil om at året, og forhåpentligvis årene som kommer, vil bli uhyre vanskelige. Og om det vil bli rom for en lang reise er det stor tvil om. En ting er de enige om, det ser ut til at det blir mye sykehus fremover.

Nå har jeg brukt dager og uker til å tenke over dette. Det var ikke uventet at dette kom på ett tidspunkt, men det var allikvel ikke lett å motta disse beskjedene nå. Å ha en bakterie inni seg som lager infeskjoner som ikke kan behandles er ikke noe særlig. Jeg er min egen værste fiende. Det er også skummelt hvordan infeksjonene kommer. De kommer uten de vanlige sykdomstegnene med forhøyet CRP osv. For kroppen er så vant til at denne bakterien er der. Den er liksom en del av meg. Og når jeg da oppfatter at jeg er dårlig er jeg gjerne blitt for dårlig.. Dette var andre gangen det skjedde nå.

Syk er jeg uansett hvor i verden jeg befinner meg. Og bare jeg har de rette hjelpemiddelene i nærheten så skal jeg nok klare meg de ukene jeg skal være borte. Og de hjelpemiddelene begynner å falle på plass nå. Så er det bare å håpe på at reisen ikke blir _for_ dyr.. Hehe.

4 kommentarer:

Åshild sa...

Er det dette man kaller "carpe diem" ?

Klara sa...

Det må vel omtrent være det nermeste man kommer ja :)

Bibbis historia sa...

Nu ska och kommer att njuta då du är i Kenya och som du säger sjuk är du oavsätt vart du än är men men den upplevelsen du får och styrka och energi som du har för att resa är beundransvärd. Njut och njut och njut och försök må så bra du kan och samla en massa energi. (du får ju all uppbackning från dina läkare).
Kram och trevlig helg.
Bibbi

CecilieH sa...

Klem! Håper reisen gir deg overskudd til det som kommer.