torsdag 6. august 2009

De små tingene.

Spise godt, sove godt, drenere godt, ta innhalasjoner godt, bevege seg nok, le godt og nok... De tingene som er så utrolig viktige, men som ikke er så lette å gjøre når formen er på nedgående kurve..

Til morraen i dag kjentes det egentlig ganske greit ut. Feberen hadde jeg svettet ut i løpet av natta og jeg har sovet godt. Nå er feberen på full innmarsj igjen. Jeg er blitt mer sliten og det gjør vondt i leddene. Magen er litt urolig, men ikke noe mer. Hvis det ikke er svineriet, ja da er det ingen tvil om at jeg har en infekjson i kommingen. Da er det helt andre tiltak som må i gang. Får tygge noen paracet å se hva som skjer utover dagen.

Ellers har jeg snakket med legen om o2 bruk i dag. Sånn som ståa er nå skal jeg bruke o2 når jeg hviler og når jeg sover siden jeg er ekstra tungpusten. Når jeg igjen er i form til å være i aktivitet skal jeg også begynne å bruke o2 når jeg skal gjøre noe. Kjøre bil, går i stallen, beveger meg litt mer enn jeg gjør hjemme. Det er ikke farlig om jeg ikke bruker o2, men sannsynligvis blir jeg mer sliten av å ikke gjøre det enn å gjøre det. Når jeg bare er i form igjen så skal vi gjøre en tredemølle test for å se om jeg har nytte av o2. For har jeg ikke nytte, da er det ikke behov for å drasse rundt på den flaska.
Snakket også litt generelt rundt det videre med o2 terapi. Ikke nå, men informasjon til hvordan ting løses når behovet blir større. Sannsynligvis som en liten forberedelse på hva som kommer på ett eller annet tidspunkt senere. Litt om konsentrator, og litt om å gå over til flytende oksygen. Det er lettere å administrere selv, og lager ikke støy.
Jeg blir trygg når jeg blir informert og det legges planer litt frem i tid. Og også når jeg får litt tid til å tenke over de alternativene som finnes og får være med å bestemme selv.

2 kommentarer:

Åshild sa...

Ønsker deg god bedring, ønsker så mye jeg kan..

Bibbis historia sa...

kryssar mina tummar att du kan få må så bra du kan....
Blir djupt rörd av din text...
Den trygghet man har som sjuk är att någon vågar førtella vad komma skall. Lite lättare att ha kontroll..Massor med kramar till dig..