mandag 24. august 2009

Søvnproblemer og fine dager.

De siste par dagene har vært gode. Venstre lunge krangler en del, og søndagen tok den helt av etter litt for mange timer i stallen hvor jeg tittet på inspirerende ridning under EM for handikapede ryttere. Det var verdt det! Og selvfølgelig hadde jeg ikke med meg oksygenet når jeg hadde behov for det. Er jo ennå litt sånn at jeg prøver ut tid det er nyttig å bruke det, og tid jeg ikke trenger det. Tenkte at en halv dag med å se på EM var sånn ikke behøvende ting. FEIL!

I dag hadde jeg med meg flaska når jeg trente hest. RIKTIG! Sist gang jeg longerte Trico (hesten går i langt tau ute på en sirkel rundt meg) så mistet jeg han fordi jeg begynte å hoste, og hesten "tok litt av".. I dag "tok han fremdeles litt av" men jeg begynte ikke å hoste og klarte å holde fast i tauet. Noe som er relativt lurt. Var sliten etter økta, men tror ikke jeg var like sliten som sist. Og ikke minst var jeg i bedre form mens jeg holdt på og klarte litt mer. Uansett, jeg trente Trico og det er det jeg vil mest av alt i verden. Han jobber riktig så bra til å ha en halvdau tulling i andre enden av tauet, ganske imponerende om jeg må si det selv.

Ellers så sliter jeg mye med søvnen for tiden. Er slapp og sliten hele tiden. Selv om jeg ikke vil så ender det som regel med at jeg sovner på dagtid. Enten sittende i sofane, eller liggende. Den ene dagen holdt jeg på å sovne på kjøkkenstolen, så da var det ingen vits å prøve å holde seg våken. Problemet er at jeg da ikke får sove om natten. Ligger å vrir meg, prøver alt mulig, og tankene kommer sigende. Prøver å flytte dem vekk, men de siger på når søvnen er for unna, men nære nok til at jeg ikke klarer å fokusere riktig. Jobber hardt med søvnmønsteret, står tidlig opp, og legger meg riktig. Men siden jeg trenger så mye hvile på dagtid blir det liksom galt åkke som. Bruker innsovnings medisin akkurat nå, men det hjelper lite når jeg våkner etter ett par timers søvn pga hoste ol. Hadde jo en periode der jeg var oppe 5-8 ganger i løpet av natta, mens nå er det kanskje bare 3-4. Så det er jo mye bedre da. Men det er alikevel ganske slitsomt i det lange løp.

Turbo er en flott krabat om dagen. Vi har drevet å trent litt lydighet dan og vann de siste dagene. I dag var han med over veien hvor han gikk fot hele veien. Han er i den verste puberteten nå (14 mnd) og det var masse folk og ting som skjedde. Han passet på å søke blikkontakt med meg med jevne mellomrom. Det liker jeg godt. Veldig oppmerksom. Glapp litt når vi kom tilbake når venninna mi kom, men han hentet seg inn igjen. I går var han på flere timers tur, og det gjør jo også at lydighets treningen går lettere når ikke det er noe overskudd.

Her babler jeg i vei om alt og ingenting. Bare vas rett over midnatt på en mandag. Montro om det er fordi jeg har lakenskrekk og ikke vet om jeg får sove hvis jeg legger meg? I dag har jeg ikke sovet på dagen. Jeg har jo trent hest, smørt over ørtenfjørten skolehesthodelag, og kjøpt trøsteting på hesteutstyrs foretningen. Også prøvet å spille en sang jeg ikke kan på piano. En dag skal jeg filme når jeg spiller å legge ut. Bare så dere skal få se hva det er jeg driver med sånn når jeg ikke gjør noe.

Alt i alt har det vært noen gode dager de siste par dagene. Flere flotte øyeblikk har gjort at dagene har sklidd lettere. Håper det fortsetter i samme stilen, selv om jeg ikke forventer det. :)

3 kommentarer:

Åshild sa...

Godt å høre Klara! Håper du får skikk på søvnen. I kveld sender NRK fra Epona. Det skal jeg selvsagt se. Jeg har også noen litt lettere dager nå med gode øyeblikk innimellom. Nyter hvert eneste ett. Vi får holde koken!!!

Klara sa...

Man får ta det som er ja. NRK har laget en reportasje om møkk (synes i grunnen det er helt håpløst, og håper det virkelig ikke blir fro mye av det i den lille halvtimen som er avsatt).. Men jeg så også at de filmet ett par ryttere som virkelig inspirerer til de grader. Folkene i stallen synes generelt de var veldig lite proffesjonelle med det de var der for... men vi får se..

Anonym sa...

virkelig trist for deg dette,ingen skal ha det sånn syns så synd på deg.jeg er forkjølet men det blir så lite i forhold,du har det tøft virkelig.skal du ha ny lunge eller,donasjon tar så lang tid men jeg håper det jo skjer snart så du kan bli bedre.håper du får ordnet med søvnproblemene dine ,det er tungt når man ikke får sove.en stor trøsteklem fra anne.