søndag 24. mai 2009

Ridning er god fysioterapi.

Da tenker jeg ikke på lungefysioterapi, men på trening. Ridning gir en del gratis trening da hesten beveger seg under deg, og derfor skaper bevegelse i musklene til den som rir. Og når musklene beveges så trenes de.

Den første delen av dette året var veldig veldig tøff. Jeg var mye og alvorlig syk, og det var vanskelig å holde kroppen så godt i gang som jeg ønsker og pleier. Nå sin jeg endelig er litt mer ovenpå får jeg kjenne hvordan det er på kroppen. Det har gått hardt utover muklaturen spessielt i bena. Det kjennes spessielt godt etter jeg har sittet på Trico. Da gjør absolutt alle muskelene i bena vonde ut. Og jeg kan formelig kjenne at de jobber mer enn det de har gjort på lenge. Sånne utrente muskler er noe jeg ikke liker. De gjør at hele kroppen forfaller. Derfor har jeg satt i gang prosjekt ri Trico hver dag fremover. Ikke nødvendigvis lenge, men bare opp å sitte noen runder hver dag. Må bare alliere meg med noen som kan hjelpe med å stelle og sale på hesten, for det er for tungt. Så det er bare å hyle ut hvis du har litt tid til overs til dugnadsarbeid. *ler*.

2 kommentarer:

Åshild sa...

Bra! Etter alvorlige nakkeoperasjoner med masse sterke smerter, så lærte jeg på Catosenteret hvor jeg var for opptrening, at å verke i muskler som er trent er ikke farlig. Det går over... Lykke til med prosjektet ditt.

Åshild

Anne Marie sa...

Takk for koselig kommentar på bloggen min :-) Lykke til videre!!
Klem am