lørdag 19. april 2008

Mestring.

Som person er jeg utrolig målrette, viljesterk og stiller høye krav til meg selv. Og med de egenskapene så er det ikke bare bare når kroppen sier nei takk til å jobbe "med" meg.

Jeg har brukt mange år på å lære meg teknikker for å psykisk mestre motgang. Motgang som kommer igjen og igjen og igjen. Noen ganger kan det kjennes ut som om jeg står å stanger hue i betongveggen uten å komme noen vei. Men det å snu motgangen til noe positivt, det er utrolig viktig i min hverdag. Og jeg er god til det!

Ett konkret eksepempel:

For to år siden hadde jeg klare mål med min riding og trening av hesten og meg selv. Jeg hadde store planer om konkurrering. Hovedmål og delmål var på plass.

I løpet av de siste to årene har det vært en nedgang i min sykdomsituasjon. Infeksjons- og kapasitetsmessig. Samt at kroppen min er blitt mer sliten. Den jobber tross alt på høygir hele tiden.

Nå i vinter kom jeg til det steget at det å hele tiden skulle kreve av meg selv å trene og ri hesten min ble for fysisk utfordrende. Det laget for mye press på meg selv i forhold til å ikke strekke til. En periode i vinter var det så ille at jeg alvorlig vurderte å selge hesten. Både for han sin del, og min egens del. Etter overveiing mm. kom jeg frem til at det var ikke løsningen. Hesten betyr så uendelig mye mer enn ridning for meg.

Men jeg måtte legge om mine mål og meninger om hvorfor jeg hadde hesten. Jeg måtte senke kravene til meg selv.

Så isteden for å komme hjem sliten og lei meg fra stallen fordi jeg ikke har orket å ri "fordi jeg burde". Så kommer jeg nå kjem fra stallen de dagene jeg har orket å ri med en ekstra glede over å mestre noe jeg egentlig ikke klarer. Jeg har klart å snu det negative til noe positivt.

Noen som sa det var enkelt? Da vet de i såfall ikke hva de snakker om! Det krever enorm egen innsikt, vilje og ærlighet. Både fra meg selv, og de som er rundt meg.

Dette er bare et innlegg, av flere, hvor jeg vil skrive om ting jeg mestrer. Litt fordi jeg trenger å se at jeg mestrer ting fremdeles..

I dag har jeg ridd!

2 kommentarer:

Annika sa...

Det var kjekt å sjå deg på hesteryggen i dag! Kan maile deg bilda når eg kjem heim. Ligg nokre få på forumet;)

Anonym sa...

Du mestrer massevis, Klara!
Og det gjør godt å minne seg selv på det i tider hvor en kjenner begresningen på kroppen. At det er mye igjen man klarer. Å ha fokus på det man kan og klarer og ikke på det man ikke klarer er en livskunst. I den kunsten holder du på å bli en respektert kunstner. Å