tirsdag 5. januar 2010

Nevropatiske smerter.

Lommelegen skriver følgende om nevropatiske smerter:

Nevropatiske smerter er smerter som oppstår som en følge av sykelig forandring i nervevev. Den sykelige forandringen kan sitte både i perifere nerver og i nervevevet i sentralnervesystemet, og kan være oppstått som følge av en lang rekke skadelige påvirkninger. Både kirurgi, bløtdelsskader, skader av knokler, sukkersyke, alkoholmisbruk, medikamenter, kreftsykdom, nevrologiske sykdommer og blodåresykdommer kan alle gi nevropati, i tillegg til en lang rekke andre sykdommer og skader.

Smerten oppstår fordi de skadete nervene reagerer unormalt på vanlige stimuli, som berøring, kulde, varme, bevegelse og lignende. Smertene kan også oppstå helt spontant i de skadede nervene uten ytre påvirkning.

Det finnes flere typer nevropatiske smerter, og behandlingen avhenger både av hvilken type som foreligger, og hva som antas å være årsaken til smerten. Det finnes således en lang rekke medikamenter som kan prøves ut, i tillegg til nervestimulering både nær ryggmargen og gjennom huden. Vanlige smertestillende medikamenter virker som regel dårlig på nevropatiske smerter.


Og dette er bare en veldig enkel forklaring på det jeg sliter med når jeg får visse typer antibiotika. Denne gangen har legene derfor også prøvet å finne en måte å håndtere disse smertene på i forkant av en behandling. Nå ble jeg jo lagt inn ganske så akutt. Egentlig hadde vi ikke planlagt noen kur før uti januar en gang. Men med en gang jeg ble lagt inn på sykehuset begynte de å "bygge" meg opp med diverse medisiner; en grunn behandling som de så kunne øke på ved behov. Nå har jeg fått 7. dose med en av de medisinene som jeg reagerer sterkest på med disse smertene, og DET GÅR BRA!!! Kjenner at hender og ben blir varme, og litt småøm her og der. Men ikke sånn vondt som jeg har hatt tidligere. Hvilken lykke!! Nå er det bare å krysse fingrene for at det vil vare. Og blir det vondt utover, så har i uansett smertelindring som fungerer. Det er jeg så utrolig glad for. Kanskje de kurene jeg må ha i 2010 frem til jeg får nye lunger vil være lettere å håndtere. Satser på det. :-)

Ingen kommentarer: