fredag 26. februar 2010

176 = Treningsrom?

Kan ikke akkurat si jeg er supermotivert for å trene noe som helst. Orker omtrent ingenting. Men innimellom alle innhalasjonene skal jeg altså trene litt også. Pga smitte regimet som de har på meg får jeg ikke lov å ned å trene i trenings-salen. Både lege og fysioterapaut er rimlig oppgitte da det ikke ser ut som om de som bestemmer dette helt har skjønt greia.
JEG SMITTER IKKE VANLIGE FRISKE FOLK, OG HVERTFALL IKKE NÅR DE IKKE ER DER!! Og skulle jeg nå smitte noen så måtte det vært fordi de var langt neddi lungene mine å gravde ut denne bakterien...

Nuvel. Siden jeg ikke kan komme til trenings-salen, så har de flyttet opp noen ting til meg her. Monarken Herman VII. er tilbake, og sammen har han tatt med seg en romaskin. Sykkelen, altså Herman, skal styrke bena mine samt at jeg får opp pulsen en god del på den. Romaskinen lager beveglse i hele kroppen, da spessielt overkropp som virkelig trenger å gjøre noe. Dessuten liker jeg å ro. Det kan gjøres ganske langsomt, og ha god effekt. I tillegg har jeg fått en strikk og ett par vekter. Det kan brukes i senga for å trene overkroppen og armer.

Hva er så trening? I kveld bestemte jeg meg for å ta 5 minutter (!) på Herman VII. Etter 3 minutter begynte melkesyra å komme til bena, og jeg hadde på veldig lett motstand... Jeg holdt ut i 5 minutter, men brukte da 15 minutter på å hente meg inn igjen. Noen som sa dårlig form? Eller snakker vi om en kropp som ikke fungerer i det hele tatt. Roingen kan jeg gjøre veldig veldig sent, og alikevel få god effekt. Men har grense på max 5 minutter der også, og ikke rett etter eller før jeg har syklet. En ting om gangen. I tillegg prøver jeg å gjøre litt tøy og bøy øvelser. Må innrømme at jeg fremdeles ikke er noe flink til det selv om jeg vet hvor godt det gjør.

Trening for meg er altså ikke som trening for andre. Og hvertfall ikke i den tilstanden jeg er i nå. Hvis ikke dette regimet jeg holder på med nå har noen effekt til mandag, så har de vist noen kort i ermet. Så får vi bare se. Har fremdeles lite lyst til at dette skal utvikle seg til noe mer alvorlig.

3 kommentarer:

Roar sa...

Vi føler med deg! Er vanskelig for oss å sette seg inn i hvordan du har det.
Jeg forstår ikke hvorfor du er underlagt slike smitteregler. Jeg var aldri redd for at du skulle smitte meg.
Vi håper at din telefonvakt er snart over. At den telefonen vi alle venter på for din skyld, snart ringer.

Åshild sa...

Du står på som en helt! Og det du bedriver er så absolutt trening! Til sammenligning blir jeg så sliten av 5 minutter på tredemølle sakte tempo og 500 meter på sittesykkel at fysioterapeuten sa stopp. Og jeg har tross alt kanskje dobbelt så mye prosent lungekapasitet som det du har! Trening er å tøye kroppen litt og litt utfra den kapasiteten den faktisk har. Jeg er imponert over deg som klarer å TRENE i den forfatningen du er nå. Du er råtøff og dette vil komme det til stor nytte den dagen det er du som skal trene deg opp med nye lunger!

Åshild

Anonym sa...

Sender deg noen gode ønsker om en bedre uke. Signerer ønsket om en telefon snart til deg :)

/Lisa (ukjent)