lørdag 27. juni 2009

Mindre smertelindring.

I går natt var det ikke noe greit. Hadde mye smerter og fikk full smertetopp uten at smertelindringen hjalp noe særlig. Heldigvis var jeg ikke alene med smerter, vonde tanker og lite søvn. Nattestid sover de fleste andre pasienter (lungeavdeling er stort sett fulle av oldingser som sover om natta), så da var det tid til snakking om løst og fast. Etterhvert fant kroppen roen, og det ble litt søvn. I dag har de to siste dosene med medisiner fungert uten ekstra smertelindring utover smerteplaster. Deilig. Det også til tross for at jeg har gjort litt mye i dag. Jeg tror kanskje det har ett sammenheng med at det er kontroll på diareen, og at jeg derfor tar opp all kortisonen jeg får i tablett form. Men det er umulig å si.

På mandag er jeg ferdig for denne gang. Sansynligvis på ettermiddagen tenker jeg. Skal bli deilig. Må nok legges en plan for nedtrapping av smertelindring og muskelavslappende, har blitt litt av det de siste ukene. Gruer meg for om jeg får noen abstinenser eller annet. Har ikke vært noe problem tidligere, men man vet jo aldri. Går nok bra.

Så er det også lagt litt planer for hva som skjer videre. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er klar for videre. Ikke akkurat nå. Men man har ikke noe annet valg enn å følge den stien som lages mens man går. Det er ingen som har gått den før meg. Ikke som jeg vet hvertfall.

2 kommentarer:

Åshild sa...

I følge min smertelege så oppstår ikke avhengighet/abstinens før etter minst 12 dager bruk av opiater som smertestillende. Håper det stemmer for deg!

Klara sa...

Ja da er jeg akkurat gått over den grensen. 15 dager nå.. Fikk vite at det hadde litt å si hva man fikk og hvordan man fikk det. IV var verste, men også under huden var ikke bra. Ren morfin er vist lettere å bli avhengig av enn andre opiater. Men jeg satser på at det går bra. Er jo uansett ikke godt å vite hva som er det ene fremfor det andre her i skrotten. *ler*