lørdag 24. november 2007

28. september
Så lenge gikk det bra...
Trodde kansje jeg var over de dosene med Fortum som var mest sjangs for åå reagere allergisk på. Men nei. I går kveld etter dosen reagerte jeg med å ikke få luft, kaldsvett osv. Så da ble den tatt vekk igjen, og vi er tilbake på Meronem og det som følger med den medisinen av leddsmerter... Ikke så veldig gøy. Det vil sannsynligvis også bety at Fortum er ute av behandligs opplegget for godt. Og det er jo litt dumt, for det er den sammen med Nebsina som absolutt fungerer klinisk best..

Sånn er livet....


26. september
Kur igjen...
Da var sommeren brått over, og jeg begynner fra kur til kur livsstilen (?)

Med det mener jeg at opp og nedturene blir mer tydligere når vææret blir dårligere, og jeg er mer avhengig av medisiner og hjelp i hverdagen.
I går startet jeg høstens første kur. Og da har vi prøvd å legge litt om på programmet i håp om at høsten og vinteren skal bli litt letter.. Det vi har gjort er å prøve å kjøre sammen kur for Burcolderiaen og for infeksjonene jeg har jevnlig med Staflykokker. Før har det gått kur, så fire-seks uker fin, så behandling mot staflykokker, så fire - seks uker så kur igjen. Nå prøver vi å behandle litt forebyggende mot staflykokker, i håp om å slippe en "mellom" behandlig mellom kurene. Så får vi se hvordan det går med den ordningen...

Ellers er medisiner noe og denne gangen har jeg byttet til en type som jeg ikke tåler. Ergo mer tid på sykehuset. Og da får jeg Prednisolon, og den blir jeg helt "høy" av... Sover ikke, helt i hundre osv. bare litt dumt å gå to uker uten søvn... det duger ikke... Men nå skulle jeg få noe å sove på i natt, så da blir nok humøret litt bedre i morra... Og medisinene må jeg jo ha, blir jo bedre etterpå... Men akkurat nå er jeg lei lei lei...


19. september
Denne sia...
Hei igjen.
Er vel mange som kansje etterhvert klarer å rote seg inn på denne sia...

Det som er litt viktig å få sagt er at sia er ren informasjon om min medisinske tillstand... Står mye om meg her, men bare om den delen som er ufrivillig pålagt meg på grunn av min CF. Det er veldig viktig for meg at ikke dere tror at dette er alt livet mitt dreier seg om, for det er faktisk bare en liten del, selv om det påvirker alle de andre situvasjonene. Føler selv at jeg tar opp en del tabu emner, som mange ikke tør å snakke om. Men vær klar over att for meg så er det faktisk ikke så veldig personlig. Det er nemlig bare en sykdom som jeg er så uheldig å ha fått, ikke noe jeg har utdannet meg til, eller ønsket på noen måte. Ser på CF en som noe jeg må akseptere, men som ikke må få lov til å ta over hele livet mitt, selv om det mange ganger kan kjennes sånn ut.

Sammenlikning:
Ett slags sammabeids forhold, der jeg er øverst kommanderende kaptein ute på stormende hav; noen ganger har jeg kontroll, noen ganger null kontroll men prøver desperat å oppnå kontroll...


16. september
Hjemme igjen...
Da er vi kommet hjem igjen, ei uke før tia... Ble lenge nok med fjorten dager, og har sett utrolig mye.

I Praha gikk jeg mer enn jeg noensinne har gjort før. Skulle gjerne hatt en skritt teller å telt de stegene. Det eneste jeg telte var alle trappetrinnene oppover den ene dagen. Da gikk vi nemlig opp til borga, og inni den gikk vi opp i spiret på katedralen... Opp i spiret var det 285 trappetrinn oppover i en spiral. Hadde jeg vist det da jeg begynte hadde jeg alldri begynt... Men når vi kom opp var utsikten fantastisk, og vi så utover hele Praha.... Tilsammen den dagen gikk vi hvertfall 500 trappetrinn oppover, og da like mange nedover...

I Wien var vi (selvfølgelig) på den spanske rideskolen. Der har de bare Lippizaner hingster som brukes i dressur. Veldig lærerikt å se på treninga de hadde på morraen der...

Så var vi i Kroatsia. Der brukte vi mye tid i sola, og fikk bada en del.

Kjørte over alpene hjem. Var faktisk så høyt opp mot Glos Glockner som vi kunne komme. Hadde ett fantastisk vær, og hadde en utrolig utsikt over alle fjellene. Var også oppe på Edelspitse, hvor vi da er på 2500 meters høyde, altså høyere enn Gallhøpiggen...

Så var vi også en tur oppå ørneredet i Tyskland, eller Keltstein som det heter. Keltstein var bygd til Hitler sin 50 års dag. Den ligger på ca 2000 meters høyde.

Så kjørte vi opp til Danmark. I Danmark eier jeg halvparten av ei hoppe som nå er tre år. Fikk tatt mange bilder av ho... Kjempegøy siden jeg ikke hadde sett ho å ett godt år...

Var en kjempe tur, som vi gjerne tar omigjen...


1. september
Ferie tid
Vi utsetter høsten i tre ukers tid ved å sette oss i bilen å kjøre sørover i Europa. Reiser i morra tidlig, og har da første overnatting ett sted nedi Tyskland. Søndag kjører vi videre til Praha hvor vi har booket hotell for to netter. Tirsdag kjører vi videre til Wien hvor vi også skal være to netter. Så går turen videre nedover gjennom Slovenia og ned til Kroatia hvor vi på lykke og fromme håper å finne ett greit hotell ol for en god uke eller så. Helst i nærheten av Porec eller Pula. Når vi er lei av å snorkle rundt der nede, setter vi oss i bilen og kjører en liten svipp innom Italia før vi setter kursen over Alpene på veien hjem. Så får vi se hvor tid vi tar båten over pytten fra Hanstholm til Kristiansand på returen...

Når jeg kommer hjem er det rett inn på sykehuset på kur, da har jeg allerede forskjøvet kuren 14 dager eller noe. Det pleier ikke kroppen min å like når det begynner å bli høst, men vi satser på at turen sydover "lurer" den littegranne...

Ingen kommentarer: