fredag 23. november 2007

Innføring i Klara

Med fare for at dette kan bli langt, så skal jeg prøve å fatte meg i korthet.
Har tenkt å bruke denne bloggen som ett sted jeg kan legge ut tanker og meninger, og kansje stille noen spørsmål, både til meg selv, og andre som gidder å lese.

Selv om jeg bare er 25 år føler jeg av og til at jeg har livserfaring som en 50 åring... Mye pga min Cystisk Fibrose og alle de utfordringene det har gitt meg...

Som liten var jeg nesten alltid syk. Fikk diagnosen astma tidlig. Men det ble aldri no orden på det.. At jeg kom igjennom barneskolen er et lite under, tror nesten jeg hadde 50% fravær. 12 år gammel med en vekt på 25 kg fikk jeg diagnosen Cystisk Fibrose (CF). Det ble en stor omveltning for en liten pike... Husker ikke så mye av hva som hendte før jeg fylte 12 år, ble mye mobbet pga vekt, dårlig på skolen mm.

August 1995
Ungdoms skolen ble noe bedre, lærere fikk innformasjon om CF og jeg ble nærmest tvunget til å bli trenings narkoman.. Pressmiddelet var hester og ridning, som jeg fikk lov å begynne med da, HVIS jeg fulgte behandlings opplegget som ble lagt opp... Først måtte vekta opp, så måtte forbyggende behandling i gang. Det ble veldig mye fokus på å få opp lungefunksjonen.. På en uke på det verste: Svømming 2 ganger i uka, løping/langrenn 2 ganger i uka, fysioterapi 2 ganger i uka, gym +idrett valgfag 2 ganger i uka, aerobic 2 ganger i uka. Og så hesten som jeg stelte red 3-4 ganger i uka. Heldigvis var svømmimga og fysioterapien i skole tiden. I tilegg spilte jeg klarinett i korps 2 dager i uka og piano time 1 gang i uka. Du kan si at dagene var fylt opp... Var i veldig god form, men all "frivillig" trening var ikke no som skulle følge meg videre.

Det å få en sånn alvorlig diagnose som CF er, var/er veldig belastende for familien og venner. Da tiden kom for å skulle velge vidregående skole, var det mest mulig viktig for meg å "bryte" opp hjemmenfra.

Kom inn på Søgne vgs, internat skole, som nok er noe av det beste som kunne skje. Ledelsen og lærere der viste utrolig mye forståelse, og la til rette som best de bare kunne på både den ene og andre måten. De beste vennene jeg har, er noen av de jeg traff der. Da jeg ble 18 fikk jeg kronisk Psaudmonas infeksjon, og burcolderia cefasia i lungene. Dette betydde at jeg måtte starte med forebyggende intravenøs antibiotika kurer på 14 dager hver 3 mnd. Først kjørte de hardt på med kurer annen hver mnd i 5 mnd for å prøve å bli kvitt de... Pga at dette kom midt oppi eksamens tiden siste året, klarte jeg ikke å få med meg alle fagene på skolen, og måtte ta sisteåret over to år. Da kom jeg for første gang inn på yrkesrettet attføring... (Og det er en helt annen historie.) Ble ikke kvitt alt herket i lungene så det er der den dag i dag.

Mars 1999
Kjøpte meg min første hest da jeg fylte 18 år, en fjording "Trollet". Den var god å ha da Ketil Moe gikk bort, som jeg kjente rimlig godt..

August 2001
Etter vidregående var det klart at det var med hest jeg ville jobbe. Hadde vel på det tidspunktet enn lungekapasitet på rett over 50 %, så det var nok aldri snakk om no fulltids jobb. Gikk ut i lære i hestefaget. Jobbet på en liten avlsstall for norsk varmblods ridehest. Jeg er en sånn person som jobber og jobber, og kansje ikke alltid ser mine begrensninger. Og på daværende tidspunkt ignorerte jeg vel hele CF'en. Ga nærmest blanke F.... og jobbet meg kjempe syk. Heldigvis hadde CF senteret på Ullevål fått litt tak i meg, og spessielt en takk til Pål som tok mange telefoner til sørlandet for å "holde meg litt i øra". Var vel minst et par ganger jeg kom inn til ullevål for kur og var i utilgivelig dårlig form... Men har lært, sakt men sikkert å ta vare på meg selv... Fikk ta fagprøven ca ett halvt år før jeg egentlig var ferdig, dels pga lang fartstid som hestepasser for konkuranse hest, dels pga at stallarbeid kansje ikke er det beste for en som er lunge syk..

På det tidspunktet viste jeg at det var ridelærer jeg ville bli.
Solgte "Trollet", og fikk hoppa Misty.

Juni 2003
Var så på en mnd rideleder kurs på Norsk Hestesenter Starum som forberedelse til opptaks prøve til ridelærer utdannelse. De anbefalte meg å forberede meg ennå mer på Kragerø ridesenter. Var der i tilsammen kansje 1 mnd før opptaksprøven, og de mente at hvis ikke jeg kom inn på kurset så var det ikke pga mine ferdigheter med hest. Opptaks prøven var i oktober... vått og kaldt... Tre dager med stallarbeid, ridning og muntlig og skriftlig prøve + intervju. Jeg kom ikke inn... Og kom hjem med lungebetennelse og 40' i feber.. Begrunnelse at ikke jeg red godt nok... Prøvde å forklare at jeg var alvorlig syk under prøvene, men...

Han som innstruerer i sprang på Kragerø, er eksiminator på Starum. Han ble nærmest flau på deres vegner. Kragerø Ridesenter laget ett eget opplegg til meg hos de, så jeg var der i lære som ridelærer i 1 år.. Noe lærer man på 1 år, men det er ennå masse mer å lære... Helle og Trond; tusen takk for alt.
Fikk hunden Lucky

14 august 2004
Giftet meg med Sigbjørn.

August 2004
Så begynte jeg å jobbe på Vennesla hestesport senter. Det ble da en utprøving på hvor mye jeg kunne jobbe opp til 50%. Da vinteren kom viste det seg at det ville bli vanskelig å holde seg i noen fast stilling, ble uføre trygdet. Jobbet 5 timer i uka for oppstalling av hesten.

Rent medisinsk gikk det egentlig ganske greit, selv om valg av antibiotika ble noe redusert pga dårlig tåleranse over de, og resistent mønster. Lungekapasiteten falt noe..
Misty ble byttet ut med Campino, som kunne litt mer, og hadde litt mer kapasitet.

September 2005
Så fikk jeg tilbud om "jobb" på et nytt ridesenter med bedre klima, oppvarmet ridehall, mm. Kunne da jobbe opptil 10 timer i uka... Kjempe herlig. Har faktisk ikke fått ridd så mye som i vinter tidligere.. og herfra fortsetter historien....

Campino hadde en skade og måtte avlives januar 2006.
Kjøpte Trico i mars 2006

Ingen kommentarer: